Opowieść o życiu i twórczości polskiego lekarza laryngologa Krzysztofa Komedy
22 kwietnia 2022fot. Radio Rodzina
27 kwietnia 2022, o godz. 20:00 w Sali Radia Wrocław odbędzie się jubileuszowy spektakl „Nim wstanie dzień”. Wydarzenie i cała trasa teatralna organizowana jest z okazji obchodów 91. Urodzin Krzysztofa Komedy.
Spektakl w reżyserii Krzysztofa Witkowskiego opowiada o życiu, karierze i tragicznym wypadku − głównej przyczynie śmierci jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów oraz pianistów jazzowych XX wieku.
To pierwsza w Polsce interdyscyplinarna produkcja integrująca grę aktorską, muzykę w wykonaniu kwartetu jazzowego oraz wizualizacje, tworząca niejednoznaczny i tajemniczy obraz Krzysztofa Komedy.
Muzyk, przez wielu uważany za człowieka milczącego i zamkniętego w sobie, zaprasza widza do intymnej wyprawy w głąb prywatnego świata; osobistych rekonstrukcji zdarzeń, analizy relacji, wspomnień i przeżyć, które ukształtowały jego wrażliwość oraz muzyczną wyobraźnię.
Środek ciężkości opisywanego przez muzyka świata koncentruje się na dramacie jego umysłu, cierpieniu i samotności. Jest to próba wyciszenia wielu sporów dotyczących opisów (w ogólnodostępnych i nie zawsze rzetelnych publikacjach) okoliczności śmierci artysty.
Spektakl bazuje na dokumencie i literackiej fikcji; łącząc rozmaite dziedziny sztuki, dociera do szerokiego kręgu odbiorców.
2022 rok to dla spektaklu „Nim wstanie dzień” czas pełnego rozkwitu. Trasa teatralna refleksyjnej podróży z Krzysztofem Komedą w sposób znaczący zaznacza swoją pozycję na współczesnej, jazzowej mapie Polski.
POSŁUCHAJ ZAPRASZONIE:
HISTORIA POWSTANIA SPEKTAKLU
Spektakl powstał w wyniku współpracy Fundacji Promocji Muzyki i Terapii Green z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.
W pierwotnym założeniu idea przedsięwzięcia zakładała jedynie popularyzację postaci Krzysztofa Trzcińskiego Komedy jako mieszkańca Wałbrzycha (mieszkał tam w latach 1946 -1947 wraz z rodzicami oraz siostrą Ireną). Dlatego też premiera inscenizacji odbyła się na scenie Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – 29 listopada 2020 roku. Z uwagi na obiektywne okoliczności przyjęła formę streamingu online.
Po udanym przedstawieniu Krzysztof Witkowski, pomysłodawca i reżyser spektaklu postanowił rozbudować pierworys, odejść od formuły referującej i stworzyć autorskie dzieło teatralne, będące połączeniem zróżnicowanych oraz oryginalnych działań twórczych zaproszonych do udziału w projekcie artystów.
Wspólnie z artystką Agatą Szubą stworzyli refleksyjny, a zarazem uniwersalny język wizualny, przetworzony przez nią w formę rysunkowych i malarskich notatek. Poddane przez Daniela Kusaka subtelnemu ruchowi ilustracje (zachowujące charakterystyczny styl ich twórczyni, Agaty Szuby) zbudowały wieloplanowe pejzaże pamięci Krzysztofa Komedy. Reżyser rozbudował również fabułę pokazu, wprowadzając mocniejsze środki wizualne oraz dźwiękowe, metaforyzując tym samym skrupulatnie opisywaną przez aktora rzeczywistość. Proces rozkodowywania scenariusza, połączony z emocjonalnym działaniem na scenie stworzył zintensyfikowane formalnie, ponadgodzinne widowisko zapewniające publiczności wyjątkowe doznania, tym samym pozostawiając niezapomniany ślad po wielkim talencie artysty, który potrafił swoją muzyką opowiedzieć więcej aniżeli to, co widać na ekranie.
Istotnym zmianom uległa także warstwa muzyczna. Pomysłodawca spektaklu w sposób znaczący zwiększył liczbę zaaranżowanych kompozycji, odnoszących się bezpośrednio do wybranych przez siebie epizodów z życia Komedy. Założony przez Krzysztofa Witkowskiego kwartet, do którego zaprosił wybitnych muzyków, wypracował wspólne środki wyrazu, będące nie tylko elementem uzupełniającym dzieło teatralne. Wykonywane utwory stanowiły również autonomiczne, muzyczne opowieści.
Zaledwie kilka miesięcy po udostępnionej w przestrzeni Internetu premierze – w 2021 roku spektakl został wystawiony na scenach dolnośląskich Instytucji Kultury: Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatru Polskiego we Wrocławiu, Teatru Modrzejewskiej w Legnicy i Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wszystkie przedstawienia odbyły się z udziałem publiczności. Zmiana formuły spektaklu pozwoliła zatem znacząco rozszerzyć potencjalne grono jego odbiorców.
Realizacja przedsięwzięcia, ku zaskoczeniu producenta, jak i współtworzących przedstawienie artystów, okazała się dużym sukcesem. Wyprzedane z wyprzedzeniem bilety na spektakle, wypełnione sale teatralne, owacje na stojąco były kolejnym dowodem atrakcyjności oraz ponadczasowości zaproponowanej formuły produkcyjnej. Liczne wiadomości z zapytaniami o przyszłe daty spektakli wywołały potrzebę kontynuacji zaproponowanego przedstawienia, zaowocowały wyjściem naprzeciw oczekiwaniom publiczności i wystawieniem spektaklu „Nim wstanie dzień” na ogólnopolskiej scenie teatralnej.
WARSTWA MUZYCZNA
Muzycy kwartetu świadomie rezygnując z dźwięku fortepianu, wykorzystali przede wszystkim gitary akustyczne oraz akordeon. Wprowadzając miękkie instrumenty, między innymi: flety, fletnie, duduk, muzycy stworzyli platformę kreowania nowych pól interpretacyjnych dla przestrzeni dźwiękowych i ich dynamiki.
Klasyczna sekcja instrumentalna została zastąpiona dźwiękami perkusyjnymi wychodzącymi z szerokiej tradycji world music: afrykańskich, perskich bębnów lub arabskich idiofonów. Głównym celem zastosowanych zabiegów było przeniesienie środka ciężkości kompozycji Krzysztofa Komedy w bardziej emocjonalny obszar eksperymentu, przełożenie jej intelektualnej warstwy na język emocji.
WARSTWA WIZUALNA
Istotnym elementem spektaklu jest warstwa animacyjna. Połączenie subiektywnych obrazów rzeczywistości na pograniczu snu i jawy z grą aktorską nie jest dopełnieniem spektaklu, lecz jego pełnoprawnym uczestnikiem i komentarzem do tego, co dzieje się z i poza narratorem. Pokaz multimedialny stanowi wizualną reprezentację wewnętrznych projekcji narratora, jego myśli, wspomnień oraz doznań, pozwalając widzowi postrzegać rzeczywistość oczami Krzysztofa Komedy. Obraz migruje pomiędzy narracyjnością a abstraktem, zmieniając przestrzeń okna sceny. Niczym fotografia zatrzymuje ciągłość czasu, pozwalając odbiorcom zgłębiać kolejne etapy życia wybitnego kompozytora i pianisty.
ARTYŚCI
Krzysztof Witkowski − reżyser i autor scenariusza spektaklu „Nim wstanie dzień”, gitarzysta basowy, twórca Międzynarodowego Festiwalu Hałda Jazz oraz polsko – angielskiego bandu Roy Bennet Group. Producent wykonawczy albumu „Positive Energy” z 2010, wydanego pod patronatem radiowej Trójki. Wyróżniony Nagrodą Marszałka Województwa Dolnośląskiego „Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury”. Uhonorowany Odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Adam Kawończyk − zaliczany do czołowych polskich trębaczy jazzowych w Polsce. W 1975 roku zadebiutował na festiwalu Jazz nad Odrą i otrzymał nagrodę jako instrumentalista. Współpracował z czołówką polskiej sceny jazzowej. Były to formacje Extra Ball, Made in Poland Ptaszyna Wróblewskiego oraz muzycy m.in.: Janusz Muniak, Krzysztof Ścierański, Marek Bałata, Jan Kanty Pawluśkiewicz.
Oleg Dyyak − multiinstrumentalista, akordeonista, klarnecista i perkusista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracował m.in. z takimi znamienitymi twórcami jak John Zorn, Tomasz Stańko, John McLean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Jorgos Skolias, Frank London, kwartet smyczkowy Dafo oraz orkiestra Sinfonietta Cracovia. Od wielu lat związany z zespołem The Cracow Klezmer Group.
Piotr Domagała − gitarzysta jazzowy. Obecnie jest wykładowcą klasy gitary w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie obronił pracę doktorską. Wykłada także w klasie gitary Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Grał i nagrywał z czołowymi muzykami jazzowymi m.in.: Piotrem Wojtasikiem, Adamem Kawończykiem, Markiem Bałatą.
Michał Kosela − aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (aktualnie Akademia Sztuk Teatralnych). Od 2014 roku związany jako aktor z Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Dr hab. Agata Szuba − pracownik naukowo-artystyczny w Katedrze Sztuki Mediów wrocławskiej ASP, prowadzi Pracownię Fotografii Intermedialnej.
Daniel Kusak − Specjalizuje się w animacji stop-motion. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Pracownik CTA we Wrocławiu.
Bilety do nabycia również w punktach stacjonarnych:
Księgarnia Książnica ul. Świdnicka 49
Księgarnia PWN ul. Kuźnicza 56
Sklep Muzyczny Ragtime ul. Traugutta 15
Sklep Muzyczny Riff ul. Piłsudskiego 28
Organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Fundacja Promocji Muzyki i Terapii Green
Specjalne podziękowania dla Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu za przekazane rekwizyty, bez których realizacja spektaklu nie była możliwa.
Więcej o spektaklu i trasie teatralnej na: www.nimwstaniedzien.pl