Najsłynniejszy 24-godzinny wyścig motocyklowy na francuskim torze Le Mans rozpoczął tegoroczny sezon FIM Endurance World Championship (EWC). W międzynarodowej rywalizacji uczestniczą studenci Politechniki Wrocławskiej z projektu LEM Wrocław. Do współpracy przy serwisowaniu i naprawie motocykli zaprosiła ich drużyna LRP Poland.
Polski zespół do naszych studentów odezwał się zimą, poszukując mechaników, którzy wesprą drużynę w czasie wyścigów. Kluczowe okazało się doświadczenie i umiejętności studentów PWr zdobyte w pracy nad Lekkimi Motocyklami Elektrycznymi i na europejskich torach w czasie zawodów.
– Dla mnie to spełnienie marzeń i nadal trudno mi w to uwierzyć! Jeszcze do niedawna oglądałam wyścigi EWC w telewizji, kibicując, a teraz nie tylko mam okazję widzieć je „od środka”, ale przede wszystkim pracuję na wynik polskiego zespołu – mówi Aleksandra Kawa, studentka mechaniki i budowy maszyn w j. angielskim na Wydziale Mechanicznym PWr.
Jest jedną z siedmiorga członków Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych, którzy zajmują się projektowaniem elektrycznych motocykli w zespole LEM Wrocław, a teraz uczestniczą w wyścigach prestiżowej serii Endurance World Championship.
– Nasza rola nie sprowadzała się wyłącznie do wymiany kół, tankowania czy pomocy kierowcy w czasie pit stopów, co samo w sobie było bardzo wymagające i wiązało się z dużą odpowiedzialnością i koniecznością wypracowania sporej sprawności w działaniach – opowiada Kamil Malcherek, także student mechaniki i budowy maszyn w j. angielskim. – Przede wszystkim jednak pracowaliśmy przy motocyklach zespołu LRP Poland, przygotowując je do zawodów i będąc odpowiedzialnymi za poszczególne ich części – dodaje.
Przed startem na Le Mans nasi reprezentanci spędzili wiele czasu na nauce pracy przy pit stopach, poznawaniu szczegółów budowy motocykli drużyny i wyjazdach na testy LRP Poland w Hiszpanii i Francji.
– Wszystko po to, byśmy byli jak najlepiej przygotowani do wyścigu – opowiada Kamil Malcherek. – To ważne by, w czasie zawodów utrzymywać koncentrację przez cały czas i mieć do perfekcji dopracowane schematy działania – od najprostszych kwestii, czyli choćby: kto chwyta za jakie narzędzie. W każdej chwili może się bowiem zdarzyć awaria motocykla, która będzie wymagała ekspresowych napraw, by nie tracić cennych minut i punktów. Czas więc goni i trzeba zachować zimną krew.
LRP Poland po 24 godzinach, 801 okrążeniach i 23 pit stopach, w klasyfikacji generalnej (łączącej różne kategorie) zajął 14. miejsce w stawce 52 ekip i szóste w klasie EWC. To najlepszy dotychczasowy wynik tego zespołu w rywalizacji Mistrzostw Świata FIM EWC na torze Le Mans.
Kolejna runda MŚ została zaplanowana na pierwszy weekend czerwca na belgijskim torze Spa-Francorchamps, a następne w sierpniu w Japonii i we wrześniu we Francji. Nasi studenci też tam będą.