Rewitalizacja linii kolejowej 317 na odcinku Gryfów Śląski-Mirsk
10 maja 2022fot. Radio Rodzina
Odcinek linii kolejowej 317 między Gryfowem Śląskim i Mirskiej jest jednym z przejętych w ostatnim czasie przez samorząd województwa od PKP PLK.
Mówi Marek Obrębalski Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego – Klub radnych Bezpartyjni i Samorządowcy
Przekazywany odcinek liczy około 10 km, a jego rewitalizacja będzie w sumie kosztowała ponad 21 milionów złotych. Wykonawcą prac jest firma TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. z Gdyni, która przeprowadzi prace w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy.
W ubiegłym roku wykonane zostały niezbędne prace przygotowujące, które obejmowały wycinkę roślinności i demontaż istniejącej nawierzchni torowej. Zakres planowanych prac obejmuje wykonanie nowej nawierzchni kolejowej, podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych i przejść wraz z wymaganymi urządzeniami.
Powstanie również bezpieczne oświetlenie oraz budowle i obiekty obsługi podróżnych – perony w Proszówce i Mirsku o długości 100 m wraz z wiatami peronowymi i elementami małej architektury, oznakowaniem i systemem monitoringu oraz miejscami parkingowymi.
Całość finansowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, przy znaczącym udziale samorządów:
- Gmina Mirsk – 1 mln zł
- Gmina Gryfów Śl. – 1 mln zł
- Miasto Świeradów-Zdrój – 5 mln zł
Miasto Świeradów-Zdrój uzyskało dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład i w ramach tego zadania wybuduje końcowy odcinek linii wraz z przystankiem osobowym, a następnie przekaże go na rzecz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Rewitalizacja linii kolejowej Jelenia Góra- Mysłakowice
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na rewitalizację fragmentu linii kolejowej 308 z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Remont tego odcinka trasy otwiera możliwości powrotu pociągów do Karpacza, ponieważ to właśnie w Mysłakowicach linia 340 zaczyna swój bieg w kierunku miasta u stóp Śnieżki.
Przekazano plac budowy budowy dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 308 na odcinku Jelenia Góra- Mysłakowice”.
O inwestycji mówi Marek Obrębalski Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego -Klub radnych: Bezpartyjni i Samorządowcy.
Linia w całości została przejęta przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w ubiegłym roku wraz z liniami 340 i 345. Teraz, dzięki dofinansowaniu otrzymanemu w ramach Polskiego Ładu, możliwe będzie wyremontowanie ok. 10-kilometrowego odcinka. Kolejny krok to remont niespełna 7-kilometrowego fragmentu trasy, która prowadzi do Karpacza.
– Zainteresowanie lokalnej społeczności powrotem kolei do Karpacza jest bardzo duże. Podejmowane przez samorząd województwa działania to odpowiedź na oczekiwania mieszkańców. Kolej do Karpacza będzie również ważnym impulsem do rozwoju turystyki w subregionie jeleniogórskim – zaznacza Marek Obrębalski – wiceprzewodniczący sejmiku województwa.
Remont umożliwi kursowanie pociągów z prędkością 60km/h i będzie obejmował nie tylko tory, ale także przystanki i znajdujące się w przebiegu linii obiekty takie jak tunel czy wiadukty. Dodatkowo na przystankach będą zamontowane wiaty, ławeczki, stojaki dla rowerów, oświetlenie oraz monitoring.
– Zależy nam na sprawnym i solidnym przeprowadzeniu tej inwestycji dlatego w przetargu będą mogły wystartować firmy, które mają doświadczenie i w ciągu ostatnich 5 lat wykonały minimum jedno zadanie polegające na rewitalizacji, modernizacji, budowie lub też przebudowie linii kolejowej, o wartości minimum 5 milionów złotych brutto – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Na Dolnym Śląsku samorząd województwa prowadzi ambitny i największy w skali kraju projekt rewitalizacji nieczynnych dotychczas linii kolejowych należących do PKP SA i PKP PLK, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskie. Pozytywne efekty już widać – to 19 z 22 przejętych od PKP odcinków linii kolejowych, to zrewitalizowana w rekordowym tempie – w niespełna rok – linia kolejowa do Bielawy, to trwające prace na linii do Świeradowa Zdroju czy Chojnowa i Chocianowa.
mat. prasowe