150 km nowych i zmodernizowanych tras rowerowych, uzupełnienie nieciągłości istniejących tras, realizacja 4 tras głównych i budowa 6 połączeń z gminami ościennymi, a do tego nacisk na edukację rowerową, budowę nowych parkingów bike & ride i montaż kolejnych tysięcy stojaków rowerowych – to tylko niektóre założenia zawarte w dokumencie planu działań rowerowych do 2030 roku, który powstał w oparciu o głos tysięcy mieszkańców Wrocławia.
Liczne głosy mieszkańców, Rad Osiedli, organizacji pozarządowych i gmin sąsiadujących z Wrocławiem były podwaliną do powstania wrocławskiego planu działań rowerowych do 2030 roku, który rekomenduje miastu kierunek rozwoju infrastruktury rowerowej w najbliższych latach.
– Szkic Planu działań został szerzej przedstawiony podczas konsultacji społecznych, a zebrane opinie stanowią podstawę dla ostatecznej wersji dokumentu. Pod uwagę brano głównie spójność tras, komfort, czas, bezpieczeństwo i dobre powiązanie z funkcjami miasta – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
– Zgodnie z założeniami planu do roku 2030 chcemy wybudować i zmodernizować we Wrocławiu ponad 150 km tras rowerowych, dzięki czemu łącznie będziemy mieli już ponad 1400 km tras przyjaznych rowerzystom – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy UMW.
– Potrzeba edukacji, aby było bezpiecznej – mówi Ula Jagielnicka – Biuro Zrównoważonej Mobilności.
– Gmina Kobierzyce od kilku lat rozbudowuje infrastrukturę rowerową. Obecnie rozpoczęliśmy prace projektowe kolejnych bezpiecznych połączeń rowerowych – mówi Ryszard Pacholik – wójt Gminy Kobierzyce.
– Dzięki temu, wkrótce rowerzyści będą mogli bezpiecznie przemieszczać się wydzielonym odcinkiem od ruchu samochodowego – mówi Ryszard Pacholik, wójt Gminy Kobierzyce.
Inwestycje rowerowe w 2022 roku we Wrocławiu
W tym roku we Wrocławiu oddane do użytku zostały dwie bardzo ważne inwestycje rowerowe – trasa na ul. Hubskiej od ul. Glinianej do al. Armii Krajowej oraz trasa na ul. Racławickiej uwzględniająca fragment ul. Skarbowców oraz Alei Piastów – dzięki temu kolejne dziury w systemie tras zostały uzupełnione.
Co więcej, trwają prace na kolejnych odcinkach Promenady Krzyckiej: Bardzka-Śliwkowa, Ziębicka-Gazowa, a kończone są inwestycje przy budowie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż nasypu kolejowego pomiędzy ul. Strzegomską a ul. Robotniczą.
Warto podkreślić, że miasto rozpoczęło także budowę ważnego połączenia rowerowego na ul. Sądowej, a wkrótce ruszy m.in. budowa drogi dla rowerów na ul. Legnickiej od ul. Rybackiej do pl. Jana Pawła II, czy jednokierunkowych dróg dla rowerów na ul. Dubois od Mostów Mieszczańskich do skrzyżowania z ul. Pomorską.
Łącznie w roku 2022 przybędzie w stolicy Dolnego Śląska około 20 km dróg rowerowych, co oznacza, że na terenie Wrocławia będzie w sumie ponad 1400 km tras przyjaznych rowerzystom.
Inwestycje rowerowe w Gminie Kobierzyce
Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Radosnej i ul. Ołtaszyńskiej po stronie Toru Wyścigów Konnych to nie jedyna inwestycja rowerowa, którą realizuje Gmina Kobierzyce. Co ważne, wszystkie zaplanowane zadania obejmują zarówno ruch rowerowy, jak i pieszy, a ich zadaniem jest stworzenie bezpiecznych ciągów łączących sąsiadujące miejscowości z zapewnieniem dojazdu do przystanków kolejowych.
To m.in. inwestycje:
· Królikowice – Wierzbice i Żerniki Małe – Tyniec Mały
· Krzyżowice – Żerniki Małe
· Księginice – Domasław, Małuszów – Krzyżowice i Solna – Pustków Żurawski – Żurawice
Plan działań rowerowych do 2030 roku dostępny jest na stronie internetowej https://www.wroclaw.pl/komunikacja/rowerzysci-we-wroclawiu