Podczas spotkania z mediami dyrektor Halina Ołdakowska przedstawiła wyniki finansowe i osiągnięcia Opery Wrocławskiej w sezonie artystycznym 2021/2022. Celami na kolejny sezon są: rozbudowa widowni oraz umocnienie pozycji teatru w Europie i w świecie.
15 lipca mijają dwa lata od objęcia funkcji dyrektor Opery Wrocławskiej przez Halinę Ołdakowską. W rozmowie z dziennikarzami podsumowała swoją kadencję i opowiedziała o działaniach teatru.
-Nasze spektakle są na tyle ciekawe, że znajdują widownię bez większej promocji – mówi dyrektor Opery Wrocławskiej, Halina Ołdakowska.
-Jest taka opinia, która mówi, że robimy drogie premiery. Chciałabym zdementować tę informację – tłumaczy Halina Ołdakowska. Na pytanie o koszty premiery, odpowiada: to nawet 1,5 mln złotych.
Teatr utrzymuje się głównie z dotacji, wsparcia sponsorów i wynajmu (np. parkingu). -Przychody ze sprzedaży biletów w ubiegłych latach, jeszcze przed pandemią, rysowały się na poziomie 4,5 mln zł rocznie. Obecnie jesteśmy na dobrym poziomie – dodaje dyrektor Halina Ołdakowska.
Wśród tytułów, które jak dotąd cieszyły się największą popularnością, były „Tosca”, „Così fan tutte”, czy „Cyganeria”, która zgromadziła w Operze Wrocławskiej 40-tysięczną widownię.
Co nowego?
Do zespołu Opery Wrocławskiej dołącza nowy dyrygent. Został nim Henry Kennedy, asystent Riccardo Mutiego, który podpisał już umowę i przyjechał do Wrocławia z Londynu.
Nowością jest też Letnie Kino Opery Wrocławskiej, czyli projekcja znanych spektakli operowych oraz dokumentów. Będą one wyświetlane na zewnątrz. Do tego powstanie strefa chill-outu. O oficjalnej dacie otwarcia projektu będziemy informować – dodaje dyrektor.
Opera Wrocławska wraca ponadto do grafik Rafała Olbińskiego. – Chcielibyśmy wrócić do współpracy. Zależy nam na łączeniu sztuk – dodaje Halina Ołdakowska.
Nowy sezon w Operze Wrocławskiej rozpocznie się 3 września. Na Wielkiej Gali Inauguracyjnej Sezonu 2022/2023 zaśpiewa Erwin Schrott, towarzyszyć mu będą solistki Jadwiga Postrożna i Maria Rozynek-Banaszak, Orkiestra oraz Chór Opery Wrocławskiej.
Opera Wrocławska jako pracodawca
W Operze Wrocławskiej od kilku miesięcy trwa spór zbiorowy. Pracownicy zrzeszeni w związkach zawodowych NSZZ „Solidarność” i Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych domagali się podwyżek. Jak wygląda obecnie sytuacja? -Trwają rozmowy – mówi dyrektor Halina Ołdakowska.
Opera Wrocławska jest samorządową instytucją kultury prowadzoną przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ubiegłym sezonie przeprowadzono w niej kontrolę NIK-u oraz marszałka. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in. wysokości wynagrodzenia dyrektora artystycznego.