Rusza pilotażowy projekt MPK Wrocław oraz Dolnośląskiego Forum Integracyjnego, w którym przewoźnik bezpłatnie zawiezie osoby o szczególnych potrzebach do miejsc aktywności zawodowej oraz na rehabilitację. Inicjatywa ruszy w sierpniu. Realizowana jest pod patronatem Biura Wrocław Bez Barier.
MPK Wrocław zorganizuje dojazd osób z niepełnosprawnościami do Elektromechanicznej Spółdzielni Inwalidów „Elwat” oraz Stowarzyszenia „Ostoja”, w którym realizowane warsztaty terapii zajęciowej. Pilotażowy projekt zakłada, że przewoźnik przywiezie i zawiezie blisko dwudziestoosobową grupę pracowników i pacjentów.
– Przełamywanie barier w MPK Wrocław ma bardzo konkretny wymiar – dowieziemy osoby z niepełnosprawnościami do pracy oraz na rehabilitację. Mam bowiem świadomość, że najważniejsza w ich kontekście jest aktywizacja – tak zawodowa, jak i społeczna. To podstawa rzeczywistej pomocy. Dlatego z pilotażowym programem ruszymy już w sierpniu – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
Zapytaliśmy Prezes MPK jak będzie wyglądało to w praktyce.
Pilotaż potrwa planowo trzy miesiące. Po tym czasie obie strony sprawdzą, w jakim kierunku powinien i może on się rozwinąć.
– Cieszę się, że we współpracy z MPK Wrocław możemy pomóc wielu wrocławskim rodzinom, które nie są w stanie w codziennym trybie zorganizować dojazdów swoich bliskich do pracy i na ćwiczenia. To absolutnie podstawowe rzeczy dla osób z niepełnosprawnościami. Liczę, że cały projekt będzie mógł w przyszłości ewoluować i będziemy mogli pomóc kolejnym potrzebującym – mówi Kamil Chomentowski, prezes Stowarzyszenia Dolnośląskie Forum Integracyjne.
Rzeczony projekt to nie pierwsza inicjatywa MPK Wrocław skierowana do osób o szczególnych potrzebach. MPK regularnie dowozi grupy niepełnosprawnych uczniów na lekcje do szkół. Razem z Fundacją Potrafię Pomóc organizowało szkolenia dla motorniczych i kierowców w kontekście pomocy pasażerom o szczególnych potrzebach i świadomości, z jakimi problemami borykają się na co dzień.
Co więcej, tabor MPK Wrocław jest systematycznie modernizowany i wymieniany pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Dość powiedzieć, że obecnie blisko dwie trzecie tramwajów to te posiadające niską podłogę. Mają specjalne platformy podjazdowe dla wózków inwalidzkich, widoczne tablice kierunkowe, a część z nich specjalne światła na poręczach, które ułatwiają poruszanie się osobom niedowidzącym.