W odpowiedzi na skargi konsumenckie Prezes UOKIK Tomasz Chróstny zbadał praktyki stosowane przez dwanaście biur podróży. Prezes UOKiK sprawdził jak przedsiębiorcy rozliczają się z voucherów oferowanych za odwołane usługi z powodu pandemii koronawirusa. Badane biura podróży zmieniły niezgodne z prawem zasady – turyści otrzymają zwrot pieniędzy za niewykorzystane bony turystyczne.
Ustawa covidowa przewidywała udzielenie wsparcia przedsiębiorcom turystycznym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z obostrzeniami nakładanymi z powodu COVID-19. W obliczu zamkniętych granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszonych lotów, czy decyzji podejmowanych przez niektóre kraje o czasowym zamknięciu hoteli i ośrodków wypoczynkowych wiele usług turystycznych zostało niezrealizowanych. Vouchery podróżne stanowiły nową formę rozliczenia się agencji turystycznych z konsumentami. Zamiast zwrotu gotówki biura podróży mogły zaproponować klientom bon będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.
Na skutek licznych sygnałów konsumenckich Prezes UOKIK wziął pod lupę organizacje turystyczne sprawdzając, jak w praktyce rozliczane są bony.
Mówi Prezes UOKIK Tomasz Chróstny:
Działania Prezesa UOKiK objęły dziesięć biur podróży: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorców współpracujących z tymi spółkami. W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży. W przypadku działań Orient Travel Urząd ustalił, że nie przekazywali konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie covidowej, natomiast L.T.M. Luxury Travel Managemet wydało tylko kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie ich realizacji.
Badane biura podróży uznały zastrzeżenia Prezesa UOKIK i dobrowolnie usunęły zapisy wprowadzające konsumentów w błąd oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów. Spółki zobowiązały się także do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta.
W przypadku wątpliwości natury prawnej zachęcamy do korzystania z darmowych porad konsumenckich świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.
mat.pras.