Pierwsza część bajki “Ola, Borys i nowi przyjaciele”, czyli historia Oli i jej brata Borysa, którzy właśnie przyjechali do Polski z pogrążonej w wojnie Ukrainy i oswajają się z nową rzeczywistością, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. We wrześniu dzieci z Ukrainy wróciły do polskich szkół i stanęły przed nowymi wyzwaniami. Naukowcy z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego, przy współpracy z Instytutem Heweliusza, stworzyli drugi tom bajki “Ola i Borys idą do szkoły”, w którym zwracają się nie tylko do dzieci i ich rodziców, ale również do nauczycieli, którym proponują scenariusze lekcji.
Napisaliśmy bajkę po to żeby pokazać dzieciom, że można popatrzeć na rzeczywistość o oczami tej drugiej strony – prof. Dariusz Galasiński z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pierwsza edycja rozeszła się w ciągu 10 dni. Dostaliśmy dużo informacji, że trafiliśmy w punkt – mówi Ilona Byra – założycielka i prezeska zarządu Instytutu Heweliusza.
Mamy nadzieje, że bajka spełni określone zadania – prof. Justyna Ziółkowska – psycholożka z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, jedna z pomysłodawczyń projektu.
To popatrzenie na świat z tej drugiej strony czasem wystarczy do tego, żeby być trochę spokojniejszych, chcieć pomóc – dodaje prof. Justyna Ziółkowska.
Bajka pełni funkcję terapeutyczną. Jej celem jest pomoc dzieciom polskim i ukraińskim w zrozumieniu sytuacji, w której się znajdują oraz nauka empatii. Historia bohaterów rozbudza zaciekawienie innymi uczniami, normalizuje także uczucia, których doświadczają, takie jak zazdrość i złość wśród dzieci z Polski oraz lęk i poczucie osamotnienia wśród dzieci z Ukrainy. Przez obserwowanie bohaterów dzieci uczą się innego sposobu myślenia o umiejętnościach językowych oraz poznają różne sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Drugi tom bajki zawiera cztery scenariusze lekcji. Scenariusze są adresowane do dwóch grup wiekowych: klas 1-3 i klas 4-6 szkoły podstawowej. Pomysłodawcami bajki są prof. Justyna Ziółkowska i prof. Tomasz Grzyb z Uniwersytetu SWPS z Wrocławia oraz prof. Dariusz Galasiński z Uniwersytetu Wrocławskiego.