Tramwaj MPK Wrocław i 40 tys. telefonów od dzieci z problemami
19 grudnia 2022Foto: mat. pras.
Miejski przewoźnik od ponad roku pomaga dzieciom dowiedzieć się o adresowanym do nich telefonie zaufania. Współpraca z Rzecznikiem Praw Dziecka, w ramach której na jednym z tramwajów widnieje numer telefonu Dziecięcego Telefonu Zaufania, będzie kontynuowana przez kolejny rok.
Wrocławskie MPK rozpoczęło współpracę z Rzecznikiem Praw Dziecka w ubiegłym roku. W ramach niej na jednym z dwukierunkowych tramwajów typu Skoda 19T, stacjonującym na Zajezdni Tramwajowej Borek, pojawił się numer telefonu 800 12 12 12 oraz adres internetowego czatu czat.brpd.gov.pl.
O kontynuacji współpracy informuje prezes MPK Krzysztof Balawejder. – Cieszę się, że przedłużamy współpracę na kolejny rok, bo z pewnością nie będzie to łatwy rok. Tym bardziej cieszy, że możemy nadal przyczyniać się do pomocy – mówi prezes. – Jesteśmy także otwarci na inne formy współpracy w tym zakresie.
Od 1 stycznia 2022 roku konsultanci odebrali około 41 tysięcy połączeń telefonicznych i przeprowadzili 11 tysięcy rozmów na czacie. W 135 przypadkach udało się uratować dzieci, które podjęły próbę samobójczą – dzięki interwencji konsultantów trafiły do szpitali. W około 600 przypadkach po kontakcie z dzieckiem Rzecznik Praw Dziecka podjął działania prawne.
– Uruchomiony przeze mnie całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania oraz specjalny czat internetowy pełnią rolę „poradni pierwszego kontaktu” dla dzieci i młodzieży w całej Polsce. Dzięki współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Edukacji i Nauki nasi eksperci dyżurujący przy telefonie i czacie udzielają wszechstronnego wsparcia potrzebującym. Nie tylko w zakresie pomocy psychologicznej, co jest oczywiście podstawowym zadaniem, lecz także przy rozwiązywaniu problemów szkolnych – tłumaczy Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.
MPK Wrocław prekursorem
Dzięki medialnym kampaniom społecznym i nagłaśnianiu informacji o telefonie zaufania, m.in. poprzez oklejenie pojazdu MPK, w ciągu trzech lat liczba połączeń zwiększyła się prawie dwukrotnie.
– Współpraca z wrocławskim MPK zdała egzamin i cieszymy się możemy ją kontynuować – podkreśla Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak. – W ślad za Wrocławiem poszły też inne miasta i telefon zaufania w najbliższym czasie promowany będzie na pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu czy Łodzi.
Telefon i czat są darmowe. Można zadzwonić także z telefonu komórkowego, a do czatu nie trzeba ściągać żadnych aplikacji i nie trzeba się logować. Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.