PKN ORLEN uruchomił pierwszy w Polsce program edukacyjny dotyczący wodoru, skierowany do studentów i absolwentów uczelni wyższych. Do udziału w Akademii Wodorowej zostało zaproszonych 30 uczestników, którzy będą zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności w dziedzinie produkcji wodoru i jego wykorzystania m.in. jako paliwa transportowego. Inicjatywa Akademii Wodorowej wpisuje się w strategiczne plany PKN ORLEN, który ma ambicje zdobyć pozycję lidera gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla najlepszych uczestników programu przygotowano płatne staże.
– Wodór to paliwo przyszłości, jeden z ważnych obszarów strategii Grupy ORLEN, na którego rozwój do 2030 roku planujemy wydać prawie 7,5 mld zł. Dlatego stawiamy na młodych, zdolnych i ambitnych ludzi, którzy pomogą nam realizować tę strategię. Akademia Wodorowa to pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Polsce. Dla jej uczestników będzie przepustką do zaangażowania się w konkretne działania na rzecz transformacji energetycznej naszego regionu. Najlepsi absolwenci będą mogli odbyć płatne staże w PKN ORLEN, który jako pierwszy koncern w tej części Europy ogłosił plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Akademia Wodorowa to program edukacyjny skierowany do studentów 3., 4. i 5. roku oraz absolwentów uczelni wyższych. W 30-osobowej grupie znaleźli się reprezentanci m.in. Politechnik: Łódzkiej, Rzeszowskiej, Warszawskiej i Gdańskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademii Leona Koźmińskiego i Uniwersytetu Technologicznego w holenderskim Delf. To studenci i absolwenci nie tylko kierunków związanych z elektromobilnością czy energetyką, ale też np. prawa, zarządzania i bezpieczeństwa wewnętrznego.
Głównym celem Akademii jest szkolenie i rozwój kadr wyspecjalizowanych w innowacyjnych technologiach wodorowych oraz ich praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy poznają działania instalacji produkcyjnych funkcjonujących w różnych gałęziach przemysłu, związane z produkcją wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz rozwiązania wynikające z wykorzystania wodoru w transporcie kołowym i kolejowym.
Zajęcia potrwają do czerwca 2023 r., będą odbywać się m.in. w siedzibie PKN ORLEN w Płocku, na Politechnice Warszawskiej, Politechnice Gdańskiej czy w siedzibie firmy Toyota w Wałbrzychu. W ramach programu zaplanowano spotkania z ekspertami i praktyczne zajęcia z wykorzystaniem urządzeń do produkcji wodoru oraz pojazdów, które już korzystają z tej technologii.
Akademia Wodorowa to inicjatywa, która powstała w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej – programu, który ma pomóc w realizacji projektów badawczo-rozwojowych dotyczących wodoru, kształcenie wyspecjalizowanych kadr i działań wspierających procesy regulacyjne. Organizatorem Akademii Wodorowej jest PKN ORLEN, a partnerami są m.in. przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego, tacy jak Toyota, czy kolejowego – PESA Bydgoszcz oraz uczelnie wyższe: Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska i Centrum Badawcze PAN – Konwersja Energii i Źródła Odnawialne.
Celem Grupy ORLEN jest uzyskanie pozycji regionalnego lidera w zakresie wdrażania technologii wodoru nisko- i zeroemisyjnego. Rozwój infrastruktury związanej z wodorem jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN i jednocześnie ważnym elementem zaktualizowanej strategii ORLEN2030. To odpowiedź koncernu na wyzwania związane z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań.
– W Europie Centralnej, zgodnie ze Strategią Wodorową Grupy ORLEN, do 2030 roku udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Będziemy produkować odnawialny wodór ze zdywersyfikowanych źródeł w postaci elektrolizerów. Przygotowaliśmy też własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle”, który pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do wytwarzania i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu ds. Operacyjnych PKN ORLEN.
Stacje tankowania wodoru do 2030 roku powstaną w Polsce (57), Czechach (28) i na Słowacji (26). W czerwcu 2022 roku PKN ORLEN uruchomił w Krakowie pierwszą w Polsce ogólnodostępną mobilną stację tankowania wodoru. Kolejne powstaną jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach, a w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie do połowy 2025 r. W marcu 2023 r. ORLEN uruchomił też pierwszą stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów w czeskiej Pradze. Paliwo wodorowe ma szanse upowszechnić się przede wszystkim w transporcie ciężkim, w którym duży zasięg i ładowność mają szczególne znaczenie. Podstawową przewagą pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie jest ich duży zasięg (do 700 km) oraz znacznie krótszy czas tankowania. Jednak wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie, ale też w przemyśle, energetyce lub sektorze komunalnym.
mat.pras. Orlen.pl