W komunikacji aglomeracyjnej Wrocławia i okalających gmin przewoźnicy testują ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania. Po testach autobusów elektrycznych przyszedł czas na autobusy hybrydowe, które spełniają wysokie normy ekolognicze a jednocześnie nie potrzebują tak rozbudowanej infrastruktury jak elektryki a też i ich zasilanie w energię jest mniej czasochłonne. Na trzech liniach obsługujących gminę Długołękę i Wrocław będzie można od środy spotkać hybrydowego mercedesa.
Już od najbliższej środy tj. od 8 listopada 2023 roku pasażerowie linii strefowych 911, 921 i 924 będą mogli pojechać do szkoły czy pracy autobusem hybrydowym.
Jaki to będzie autobus?
– Będzie to 12 metrowa hybryda, która posiada znane pasażerom linii aglomeracyjnych systemy bezpieczeństwa, czyli między innymi asystenta skrętu w prawo oraz aktywnego asystenta hamowania, które istotnie zwiększają bezpieczeństwo najmniej chronionych użytkowników drogi, czyli pieszych. Rozwiązania tego typu wprowadzamy sukcesywnie do komunikacji aglomeracyjnej od 2020 roku – poinformowała Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu.
Tutaj silnik spalinowy autobusu jest wspomagany przez silnik elektryczny zasilany między innymi z energii odzyskiwanej podczas hamowania autobusu. Oznacza to również, że praca silnika jest cichsza.
Autobus równiez wspomaga kierowcę poprzez zautomatyzowane hamowanie w przypadku niebezpieczeństwa kolizji. System ostrzega o kolizjach z poruszającymi się pieszymi i rowerzystami oraz przed obiektami nieruchomymi i poruszającymi się. Dzięki współdziałaniu radaru przedniego, radaru bliskiego zasięgu i kamery przedniej, na bieżąco skanowany jest obszar do 250 metrów przed autobusem. Wsparcie jest gwarantowane do prędkości 60 km/h. W przypadku wykrycia ryzyka kolizji, autobus może zostać automatycznie zatrzymany
Hybrydowy Citaro – którego wersję konwencjonalną znają wrocławianie, bo to obecnie podstawowy model autobusu spotykanego we wrocławskim MPK – we Wrocławiu po raz pierwszy będzie wyposażony w system Mirror Cam zastępujący kamerami tradycyjne lusterka zewnętrzne. System zapewnia rozszerzone pole widzenia i zapewnia dodatkowe informacje dla kierowcy, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego i pieszych. .
Inny system wspomagania bezpieczeństwa, to asystent skręcani i zmiany pasa ruchu. System pomaga w wykrywaniu przeszkód poruszających się w granicach zasięgu systemu. Dzięki temu systemowi zmniejsza się ryzyko kolizji z pojazdami znajdużacymi się w martwym polu. System radarowy precyzyjnie rejestruje ruchy i ostrzega kierowcę o możliwych kolizjach.
Testy będą prowadzone od 8 do 19 listopada 2023 roku. Autobus będzie obsługiwał wybrane kursy linii 911, 921 i 924.
Mat. Pras.