Nowa myjnia PKP Intercity we Wrocławiu już gotowa
12 marca 2024Foto: Mat. Pras.
Ruszyła nowa, całoroczna, automatyczna myjnia PKP Intercity we Wrocławiu. Inwestycja kosztowała ponad 33 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma Mostostal Warszawa.
Myjnia jest obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni
o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Inwestycja objęła również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem
i lodem. Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku.
Nowoczesna myjnia, zlokalizowana na bocznicy kolejowej we Wrocławiu, to kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie. Kolejne planujemy wybudować m.in. w Szczecinie oraz Gdyni – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
Budowa nowoczesnej myjni to kolejna realizacja, którą wykonaliśmy dla polskich kolei. To też kolejna zrealizowana przez Mostostal Warszawa inwestycja PKP Intercity zlokalizowana na Dolnym Śląsku. Jesteśmy sprawdzonym i doświadczonym Generalnym Wykonawcą inwestycji kolejowych i jesteśmy gotowi do dalszych prac – mówi Jacek Szymanek, członek zarządu Mostostal Warszawa S.A.
Budowa myjni kosztowała ponad 33 mln zł i stanowi część projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Modernizacja stacji postojowej we Wrocławiu
Myjnia we Wrocławiu jest częścią projektu modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Przebudowane zostały już elementy hali lokomotywowni – przeprowadzone roboty objęły przebudowę kanałów rewizyjnych wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi, a także modernizacji poddana została wagonownia. Przewoźnik planuje także budowę budynku magazynowo-biurowego, przebudowę odcinka drogi wewnętrznej, placu ładunkowo-rozładunkowego oraz placu postojowego w rejonie hali wagonowni, przebudowę drogi wewnętrznej w rejonie hali lokomotywowni. Za wykonanie wszystkich prac odpowiedzialna będzie firma Mostostal Warszawa, która przedstawiła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach przetargowych.
Rozwój zapleczy technicznych
Łącznie spółka wybuduje 7 nowoczesnych myjni. Podobna myjnia automatyczna o przeznaczeniu całorocznym funkcjonuje już w Warszawie. W październiku 2023 roku do użytku została oddana myjnia sezonowa na terenie bocznicy PKP Intercity w Krakowie. Trwają ostatnie prace budowlane na terenie stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi, gdzie również powstaje obiekty całoroczny, w którym pociągi będą myte w sposób automatyczny. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.
Mat. Pras.