Jak podróżować mądrze i pozostawiać miejsce wypoczynku w stanie nie gorszym niż przed przyjazdem? Czy i jak biura podróży i organizacje turystyczne są w stanie sprostać „zielonym” oczekiwaniom obecnych klientów? To tylko kilka pytań, które postawili przed sobą uczestnicy XIV Forum Promocji Turystycznej we wrocławskim Hydropolis.
Forum kierunkowskazem zmian
Podczas tegorocznego Forum Promocji Turystycznej już po raz czternasty spotkali się eksperci i ekspertki, którzy zawodowo zajmują się rozwojem turystyki: agenci turystyczni, przedstawiciele oraz przedstawicielki biur podróży, hoteli, agroturystyki, linii lotniczych, a w końcu politycy i reprezentanci i reprezentantki Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych. Rozmawiali o promocji miejsc wypoczynku i rekreacji, współpracy między sektorem prywatnym i samorządami, tendencjami i nowymi kierunkami w branży.
– Musimy zadbać o całą sferę EKO, czyli wszystkie sprawy związane z ekologią, z czystą energią. Polska ma potencjał, jest ogromnym krajem, zauważalnym, który ma ogromne atuty krajobrazowe, historyczne itd. Chcemy zadbać o współpracę ministerstwa, marszałków województw i prezydentów miast, tak by instytucjonalnie układało się to jak najlepiej – zapowiedział podczas obrad Piotr Borys – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, jeden z ekspertów Forum.
Z kolei Jakub Mazur – wiceprezydent Wrocławia, otwierając Forum wskazał na bardzo ważną rolę turystyki w gospodarczym rozwoju wielu obszarów:
– Spotykamy się, żeby rozmawiać o formach promocji turystyki, która ma spowodować, że rozwój, ten boom statystyk, które obserwujemy szczególnie w skali ostatnich lat, był profesjonalnie przygotowany, dostarczał dobrych emocji i powodował, żebyśmy tworzyli gałąź gospodarczą, która przecież przynosi już teraz całej społeczności, całemu ekosystemowi społeczno-gospodarczemu bardzo wymierne profity – wyliczał Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
Według sekretarza Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotra Borysa turystyka odpowiada obecnie za 5,2% PKB kraju. W 2019 roku stanowiła 6,2%. Do tego poziomu ma powrócić za cztery lata. Cała branża turystyczna odbudowuje się po pandemii, a sama turystyka stała się bardziej powszechna niż kiedykolwiek wcześniej.
Żeby iść do przodu….
Tegoroczne Forum zdominował temat zrównoważonej turystyki. Zakłada ona poszanowanie miejsca podróży, tamtejszej przyrody, lokalnej społeczności, jej tradycji. Ten proces rozpoczyna się już w momencie planowania wycieczki, po jej organizację, a także podjęte aktywności podczas pobytu w miejscu wypoczynku.
– Moje pokolenie i kilka wcześniejszych degradowały środowisko naturalne, w tym miejsca wypoczynku – przyznał Marcin Garcarz, wiceprezes MPWiK S.A. we Wrocławiu, właściciela Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, w którym miało miejsce tegoroczne Forum. – Zamiast przystosowywać się do tych miejsc, chłonąć ich klimat i je poznawać starano się je zmieniać, cywilizować, żeby dla nas były jak najbardziej komfortowe. Od pewnego czasu zaczynamy wyżej cenić sobie te miejsca, w których dominują piękno, oryginalność i niepowtarzalność. O tym codziennie mówimy w Hydropolis, jedynym w Europie centrum wiedzy o wodzie. Tutaj namawiamy do turystyki z głową: jedzenia lokalnych produktów, korzystania z kranówki wszędzie tam, gdzie to możliwe, zamiast kupować wodę w plastikowych butelkach. To ma prowadzić do zmniejszenia naszego śladu węglowego, zmniejszenia produkcji plastiku. Turystom pokazujemy, że małe zmiany naszych nawyków wpływają na to, co dzieje się na drugim końcu świata. Natomiast gościom Forum i innych organizowanych przez nas wydarzeń mówimy o tym, że gospodarka obiegu zamkniętego i eliminacja plastiku jest przyszłością takich wydarzeń, a także samej turystyki. Warto wypoczywać w zgodzie z naturą.
O zrównoważonej turystyce zaczęło się mówić w ostatnich latach. Nazywana jest także turystyką odpowiedzialną, bo ma na celu maksymalne zminimalizowanie negatywnego wpływu obecności turystów i turystek na środowisko naturalne oraz kulturę lokalną, ale jednocześnie ma stwarzać możliwości zatrudnienia dla lokalnych mieszkańców.
Sztuczna inteligencja urządzi nam czas
Obecnie samo poszukiwanie odpowiedniego kierunku wypoczynku zajmuje około 77% całego czasu przeznaczonego na kupno wycieczki, przygotowanie się do niej, jak i sam wyjazd. By skrócić ten czas, turystom i turystkom ma przyjść z pomocą sztuczna inteligencja, o czym także dyskutowano podczas Forum.
Sztuczna inteligencja zaproponuje odpowiednie miejsce podróży, hotel, zarezerwuje nocleg i samochód na wynajem, wykupi ubezpieczenie na czas wyjazdu. Wszystko zaledwie w kilka minut.
Turystyczna dyskusja
Od 2016 roku we wszystkich czternastu edycjach Forum Promocji Turystycznej wzięło udział ponad 600 ekspertów i ekspertek z branży, także z zagranicy. To zawsze idealna okazja do zdobycia wiedzy, nawiązania nowych relacji biznesowych i dzielenia się doświadczeniami.
– Najważniejsza jest wymiana myśli oraz kontaktów, ale też zastanowienie się nad tym, jaka jest przyszłość tego sektora gospodarki, przed jakimi stoi wyzwaniami i jak może reagować na zmieniające się otoczenie – mówiła Marzena Markowska, redaktorka naczelna portalu WaszaTurystyka.pl
Organizatorami Forum Promocji Turystycznej były: portal WaszaTurystyka.pl i Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, którego walory edukacyjne docenił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys:
– To miejsce jest wyjątkowe na mapie Polski i na mapie Dolnego Śląska. To inspiracja dla wielu miejsc także w całej Europie. Symbol tego, co można zrobić z wodą, ekologią, czystym klimatem, z ochroną środowiska, ze zdrowym stylem życia, a turystyka przecież w największym stopniu taka jest. Jeździmy głównie po to, żeby odwiedzić właśnie miejsca jeszcze nieodkryte, miejsca, które mają ogromny potencjał klimatyczny, krajobrazowy, historyczny. No i tu się wszystko fokusuje.
Tegoroczne wydarzenie – XIV Forum Promocji Turystycznej w Hydropolis – zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.
Mat. Pras.