„My pijemy tę samą wodę, którą piły dinozaury”, „jest bardzo mało wody do picia na świecie”, „bez wody Ziemia nie nazywałaby się Błękitną Planetą” – mówią dzieci, które ukończyły Akademię H2O. To już ponad 15 tysięcy uczniów ze stolicy Dolnego Śląska i sąsiednich gmin.
Czym skorupka za młodu nasiąknie…
Wiedzą, czym jest retencja, ile jest słodkiej wody na świecie i skąd ona pochodzi.Uczniowie drugich klas szkół podstawowych równolegle z nauką czytania i pisania, uczą się wszystkiego o wodzie, a także jak dbać o środowisko. O tym dowiadują się podczas zajęć Akademii H2O, czyli projektu edukacyjnego przygotowanego przez wrocławskie MPWiK. Wraz z końcem roku szkolnego zakończyła się druga edycja tego programu. W stolicy Dolnego Śląska zrealizowało go już ok. 13,5 tysiąca dzieci.
– Wrocław jest pierwszym miastem w Polsce, które do edukacji ekologicznej najmłodszych podeszło w tak kompleksowy sposób. Akademia H2O to cały blok zajęć, dokładnie 14 scenariuszy lekcji, które mają rozwijać w dzieciach postawę odpowiedzialności za środowisko – mówi Przemysław Gałecki, wiceprezes MPWiK Wrocław i Hydropolis.
Projekt Akademia H2O jest realizowany we współpracy z Departamentem Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Udzielają licencji na wiedzę
Chociaż początkowo Akademia H2O prowadzona była tylko we Wrocławiu, program cieszy się dużym zainteresowaniem. Obecnie jest realizowany także na terenie gmin: Czernica, Kąty Wrocławskie, Długołęka i Kobierzyce. To około 30 szkół w powiecie wrocławskim, w których ponad 2 tysiące drugoklasistów również ukończyło zajęcia.
Podobnie jak we Wrocławiu, także w tych gminach wszyscy uczniowie otrzymali zeszyty ćwiczeń z zadaniami do samodzielnego wykonania, a nauczyciele – książki ze scenariuszami zajęć.
– Niezwykle cenne jest to, że w programie znalazły się formy angażowania uczniów – karty pracy, filmy i plansze edukacyjne, animacje, doświadczenia, a wszystko to z wodą w roli głównej – mówi Jarosław Delewski, dyrektor Departamentu Edukacji w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Najpierw nauka, potem przyjemności
Na zakończenie roku szkolnego i jednocześnie Akademii H2O drugoklasiści z kobierzyckich szkół sprawdzili zdobytą wiedzę, wykonując doświadczenia na warsztatach w Hydropolis.
Jak dbać o wodę? Opowiadają dzieci.
Pod okiem wykwalifikowanych edukatorów dzieci wykonały m.in tęczę w probówce, dowiedziały się, dlaczego widzimy kolory i poznały prawa Archimedesa i Pascala, dzięki doświadczeniu „nurek Kartezjusza”.
– W butelce były dwie ośmiornice i jak się ją ściskało, to one leciały w dół – mówi uczennica z Kobierzyc, opisując wykonane doświadczenie. – Gdyby nie było wody, Ziemia byłaby szara, bez życia – dodają dzieci.
Zwieńczeniem projektu Akademii H2O była wizyta na wystawie w Hydropolis. Największe wrażenie na dzieciach zrobiła drukarka wodna przed wejściem do centrum, repliki niezwykłych stworzeń z morskich głębin, a także Planeta Wody, gdzie o początkach tej substancji na świecie opowiada Krystyna Czubówna, chyba najsłynniejsza w Polsce lektorka programów przyrodniczych.