Jeszcze przed pierwszym szkolnym dzwonkiem Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przedstawiła analizę wyników egzaminów ósmoklasisty i matur. Dodatkowo, Dolnośląska Kurator Oświaty – Ewa Skrzywanek i Jerzy Komorowski – dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy z Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu przedstawili wyzwania i programy wsparcia dla dolnośląskich szkół.
Podsumowanie wyników egzaminów ósmoklasisty i matur
– W zachodniej części kraju uczniowie piszą egzaminy gorzej niż kilka lat temu – mówi Piotr Świędrych – dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Piotr Świędrych podkreśla jednak, że w przypadku wyników maturalnych należy analizować każdy przedmiot osobno.
Ewa Skrzywanek zauważa, że duży problem z maturami jest w technikach i szkołach branżowych.
Natomiast wyniki z egzaminów ósmoklasisty są różne. Omawia je Piotr Świędrych.
Na ten moment nie wiadomo co jest przyczyną słabych wyników egzaminów z języka polskiego czy matematyki. Zarówno Piotr Świędrych jak i Dolnośląska Kurator Oświaty – Ewa Skrzywanek zapowiadają, że będą się przyglądali sytuacji i sprawdzali jak poszczególne egzaminy wypadają w szkołach.
Wyzwania dzisiejszej edukacji
Ewa Skrzywanek wylicza najważniejsze problemy edukacji.
Dolnośląska Kurator Oświaty zwraca uwagę, że likwidacja gimnazjów miała duży wpływ na odejście wielu nauczycieli z zawodu.
Obecnie uczniowie w klasach są bardzo zróżnicowani. Często większość stanowią w nich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kurator zauważa, że nauczycieli nikt nie kształci w tym obszarze. To również jest jednym z problemów obecnej edukacji.
Wsparcie dla szkół
Jeszcze przed zakończeniem wakacji Jerzy Komorowski – dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy z Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu – poinformował, że szkoły będą mogły otrzymać wsparcie finansowe, szczególnie w zakresie poprawy wyników maturalnych.
W programie weźmie udział 3064 uczniów. Dodatkowo będzie przeszkolonych z metod coachingu, tutoringu 125 nauczycieli, którzy się zgłoszą w każdym z powiatów do tego działania.