Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach we Wrocławiu
15 października 2024Fot. mat. pras.
Od 15 października w Muzeum Narodowym we Wrocławiu można oglądać nową wystawę czasową „Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u”, a już w najbliższą sobotę odbędzie pierwsze oprowadzanie po tej ekspozycji prezentującej blisko 430 obiektów z kolekcji porcelany Tomasza Dziewickiego, które poprowadzi dr Barbara Banaś.
19.10, g. 13:00
„Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u” – oprowadzanie kuratorskie.
Prowadzenie: dr Barbara Banaś
Tytułowa „wielka czwórka” to artyści rzeźbiarze pracujący w Zakładzie Ceramiki i Szkła IWP, zatrudnieni tam
u progu 1956 r. do tworzenia nowych wzorów rzeźby kameralnej, by wesprzeć produkcję w państwowych
fabrykach porcelany. Zespół organizował Henryk Jędrasiak – absolwent wydziału rzeźby warszawskiej ASP,
do którego dołączyli Lubomir Tomaszewski, Hanna Orthwein i Mieczysław Naruszewicz. Postawiono przed
nimi zadanie opracowania nowej kolekcji porcelanowych figurek, które byłyby odpowiedzią na współczesne
oczekiwania estetyczne, obiektami o randze małych dzieł sztuki dostępnych dla każdego odbiorcy. W ciągu
kilku lat (1956–1965) artyści stworzyli szereg propozycji, które trafiły do produkcji do wszystkich polskich
fabryk porcelany, od Ćmielowa po Wałbrzych.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
19.10, g. 15:00
Wielość znaczeń martwych natur. Wykład dr Beaty Lejman w ramach cyklu „Sztuka Europy z bliska”
Znakomity obraz Osiasa Beerta prezentowany na wystawie stałej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w
drugiej sali Galerii Sztuki Europejskiej jest jednym z najwcześniejszych w historii sztuki przykładów
przedstawienia nakrytego stołu. Skąd pomysł malarzy na wyodrębnienie martwej natury w roli
autonomicznego gatunku? Jaka myśl kryje się za pozornie niewinnymi talerzami wypełnionymi ostrygami,
karczochami i oliwkami w zestawieniu z pieczywem oraz winem w luksusowych kielichach? W erze
konsumpcjonizmu warto przypomnieć ich głęboką symbolikę.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
20.10, g. 15:00
Barwne i aromatyczne, czyli rzecz o owocach i warzywach w malarstwie [PJM]. Integracyjny spacer
tematyczny w ramach festiwalu „Kultura bez barier”. Prowadzenie: Michał A. Pieczka, tłumaczenie na
polski język migowy: Elżbieta Resler
Spacer tematyczny przebiegać będzie przez Galerie Muzeum Narodowego we Wrocławiu szlakiem owoców
i warzyw ukazanych na obrazach malarzy działających w różnych epokach. Uczestnicy spotkania obejrzą
najciekawsze dzieła malarstwa przedstawiające te jakże aromatyczne i smakowite części roślin. Goście
dowiedzą się przy okazji, jakie owoce cieszyły się największą popularnością w danym czasie i dlaczego ich
symbolika jest tak bogata. Przekonają się także, jak wyglądały targi warzywne przed kilkoma wiekami.
Będzie to barwne i aromatyczne doświadczenie muzealne!
Wstęp z biletem na wystawy stałe, Głusi z biletem w cenie 3 zł
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Muzeum Etnograficzne
17.10, g. 17:00
„Obłęd. Przypadek Mariana Henela – lubieżnika z Branic” – oprowadzanie z audiodeskrypcją w ramach
Festiwalu Kultury bez Barier. Oprowadzanie dla osób z niepełnosprawnością wzroku (wyłącznie dla
dorosłych), prowadzenie: Olga Budzan
Najnowsza wystawa w Muzeum Etnograficznym to pierwsza publiczna prezentacja tzw. gobelinów,
fotografii i rysunków o tematyce erotycznej i psychopatologicznej stworzonych przez artystę samouka,
wieloletniego pacjenta Szpitala dla Psychicznie i Nerwowo Chorych w Branicach Mariana Henela. Jego
dzieła powstałe w czasie prowadzonej arteterapii uznawane są za jedne z najwybitniejszych w skali
światowej przykładów tzw. art brut, czyli sztuki marginesu i ludzi wykluczonych.
Uwaga: oprowadzanie skierowany do osób pełnoletnich. Treści wrażliwe: przemoc, nagość, erotyka, treści
krzywdzące wobec innych ludzi czy grup społecznych bądź z innych powodów niezgodne z dzisiejszą
wrażliwością.
Bilety w cenie 3 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
19.10, g. 15:00
Tkana kobiecość – warsztaty ze Splotką. Wydarzenie towarzyszące wystawie „Obłęd. Przypadek Mariana
Henela – lubieżnika z Branic”. Prowadzenie: Monika Splotka
Z uwagi na specyfikę wystawy, spotkanie adresowane jest wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Zapraszamy na warsztaty tkackie, gdzie podczas splatania sznurków uwolnicie swoją kobiecą siłę! Na
zajęciach zajmiemy się techniką tkania na kole, a wykorzystamy do tego drewnianą bazę i bawełnianą
osnowę. Przy wykorzystaniu wełen i włóczek zrobimy swoją symboliczną „yoni”. Na zajęciach poznacie
podstawowe techniki tkackie oraz parę sekretów związanych z wiązaniem włókien. Będziecie mieli do
dyspozycji wszystkie niezbędne materiały i narzędzia. Spotkaniu przyświecać będzie idea LOW WASTE, czyli
nie marnowania, a wykorzystywania do końca. Część włókien będzie pochodzić z recyklingu, a część była
przędzona bądź farbowana przez prowadzącą.Doświadczenie z tkaniem nie jest wymagane.
Bilety w cenie 20 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
20.10, g. 12:00
Haft krzyżykowy dla najmłodszych. Warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno
w południe”. Prowadzenie: Olga Budzan
Haftem krzyżykowym zdobiono ubrania oraz inne tkaniny obecne w domu, takie jak poduszki czy bieżniki.
Dawniej niemal każda dziewczynka umiała szyć i haftować, dziś jest to już rzadsza umiejętność. Podczas
warsztatów będzie można oswoić się z igłą i nitką oraz z robieniem supełków. Za inspiracje posłużą pięknie
haftowane koszule pochodzące z kolekcji muzeum. Podczas warsztatów konieczna będzie asysta
opiekunów!
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
18.10, g. 17:00
Face to face with art: Magdalena Abakanowicz [EN]. Language workshops based on the collection of the
Pavilion of the Four Domes
During the meeting, viewers will be introduced to the biography and artistic achievements of selected
Polish artists, as well as to the professional vocabulary describing painting and sculpture techniques, the
type of materials used, and thematic and symbolic analysis of the artwork.
Magdalena Abakanowicz – today one of the world’s most celebrated modern artists, revolutionized textile
art in the earlier 1960s with her eponymous „Abakans”, monumental soft sculptures of dyed sisal.
Suspended in space, they strike with their enveloping, expressive, organic forms. Following the „Abakans”,
the „Sitting Figure”, „Backs”, and „Crowd series”, formed of burlap soaked in synthetic resin, explore the
repetition and multiplication of a single shape within each cycle. The monochromatic, metaphorical shells
of the human body emphasize the structure of the material but transcend it to convey the drama of human
existence.
Entrance with a ticket for the permanent exhibition.
Twarzą w twarz ze sztuką: Magdalena Abakanowicz. Warsztaty językowe w oparciu o kolekcję Pawilonu
Czterech Kopuł
W czasie spotkania widzowie zostaną zapoznani z biografią i dorobkiem artystycznym wybranych polskich
twórców, a także z fachowym słownictwem opisującym techniki malarskie i rzeźbiarskie, rodzajem użytych
materiałów oraz tematyczną i symboliczną analizą dzieła sztuki.
Magdalena Abakanowicz – dziś jedna z najbardziej znanych współczesnych artystek na świecie,
zrewolucjonizowała sztukę tekstylną na początku lat 60. XX w. dzięki abakanom – monumentalnym
miękkim rzeźbom z barwionego sizalu. Zawieszone w przestrzeni, uderzają ekspresyjnymi, organicznymi
formami. Kolejne zespoły prac: „Postacie siedzące”, „Plecy”, „Tłum” charakteryzują się zwielokrotnieniem w
obrębie każdego z cyklów tego samego kształtu, powstałego z kawałków płótna nasączonego żywicą
syntetyczną. Monochromatyczne, metaforyczne powłoki ludzkiego ciała podkreślają strukturę materiału,
ale wykraczają poza nią, aby przekazać dramat ludzkiej egzystencji.
Spotkanie w Pawilonie Czterech Kopuł we Wrocławiu, wstęp z biletem na wystawę stałą.
W przypadku pytań informacji udziela Dział Edukacji: edukacja.pawilon@mnwr.pl lub tel. 71 712 71 81.
19.10, g. 11:00
Asamblaż codzienności. Warsztaty plastyczno-teatralne w ramach cyklu „Dotknij Muzeum” dla osób z
niepełnosprawnością wzroku. Prowadzenie: Dominika Chochołowska-Bocian
Stworzymy trójwymiarowe obrazy. Asamblaż to miejsce styku pomiędzy rzeźbą a obrazem. Kolaż utkany ze
skrawków naszych zachwytów i codzienności. Inspiracją do naszych działań będą niezwykłe prace
Władysława Hasiora i wylosowane przez uczestników cytaty.
To będzie czas twórczej ekspresji, łączenia ze sobą elementów pozornie do siebie nieprzystających, tak by
stworzyć rodzaj wizualnej poezji. Poszukamy poruszeń i połączeń w pozornie zwykłych przedmiotach.
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
Bilety w cenie 3 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81
19.10, g. 12:00
Bauhaus. Pierwsza awangardowa szkoła sztuki. Wykład dr Agaty Iżykowskiej-Uszczyk w ramach cyklu
„Kurs historii sztuki. Klasycy nowoczesności”
Ascetyczny design, prostota i wydajność – to właśnie te idee przyświecały pierwszej awangardowej szkole
sztuki, jaką był Bauhaus. W trakcie wykładu uczestnicy poznają podstawowe założenia grupy „artystów
pięknoduchów”, a także dowiedzą się, jakie koncepcje estetyczne promował Walter Gropius oraz dlaczego
Bauhaus zrewolucjonizował kształcenie koedukacyjne.
Bilety w cenie 15 zł
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
19.10, g. 14:00
Kobiety Bauhausu: niewidzialne historie fotografek. Wykład Aleksandry Szwedo
Dzięki staraniom artysty Waltera Peterhana fotografia chętnie praktykowana przez członków Bauhausu w
1929 roku stała się oficjalnym przedmiotem w szkole założonej przez Waltera Gropiusa.
Aparat fotograficzny stanowił kwintesencję awangardowego, ekspresyjnego podejścia do sztuki. Maszyna,
która błyskawicznie pozwalała tworzyć obrazy, odpowiadała aspiracjom Bauhausu, aby osiągnąć symbiozę
między tradycyjnym rzemiosłem a nowoczesnym urządzeniem.
Artystki Bauhausu, dogłębnie badając możliwości obrazowania, wywarły ogromny wpływ oraz
ukształtowały styl współczesnej praktyki fotograficznej.
Na wykładzie przyjrzymy się wyjątkowym, często zapomnianym twórczyniom, które – wykraczając poza
dokumentacyjne możliwości aparatu fotograficznego – przesuwały granice tego medium. Rozwijając nowe
techniki tworzenia zdjęć, wizualizowały swoje opinie, manifestowały poglądy polityczne, prezentując mniej
znaną twarz Bauhausu. Przypomniane zostaną biografie m.in. Gertrud Arndt, Marty Hoepffner, Elsy
Thiemann czy Katt Both.
Wstęp wolny
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
20.10, g. 11:00
Sammlung der polnischen Kunst der zweiten Hälfte des 20. Jh. und des 21. Jh. [DE]. Eine Führung in
deutscher Sprache
Durchführung: Nicole Ullrich
Eintritt mit einer Eintrittskarte für die Sammlungsausstellung (Vier-Kuppel-Pavillon Museum für Moderne
Kunst)
Kolekcja sztuki polskiej 2. poł. XX i XXI wieku – oprowadzanie w języku niemieckim
Prowadzenie: Nicole Ullrich
Oprowadzanie po wystawie kolekcji sztuki polskiej 2. połowy XX i XXI wieku.
Spotkanie w Pawilonie Czterech Kopuł, wstęp z biletem na wystawę stałą.
20.10, g. 12:00
Franciszek Starowieyski: Eros, Thanatos i Teatr Rysowania. Wykład Jenki Minh
Wykład poświęcony twórczości Franciszka Starowieyskiego, artysty znanego z surrealistycznych dzieł
inspirowanych barokiem, erosem oraz motywami śmierci. Omówione zostaną wybrane prace z kolekcji
Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz najważniejsze dzieła artysty. Przybliżone zostanie m.in. jego
metaforyczne podejście do zagadnień politycznych i społecznych, jak również fascynacja naturą i anatomią
człowieka. Szczególnie ciekawy był „Teatr Rysowania” – performatywny projekt, w którym Starowieyski
tworzył na oczach publiczności, łącząc rysunek z refleksjami filozoficznymi i historycznymi.
Wstęp wolny
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
Mat. pras. Muzeum Narodowe we Wrocławiu