Tramwaj na Jagodno coraz bliżej
7 lutego 2025
Mat. Pras.
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało przepisy jak mają się krzyżować tory tramwajowe z kolejowymi. To sprawia, że będzie można projektować torowisko na Jagodno. Kluczowe przepisy umożliwiające budowę tramwaju na Jagodno weszły w życie 3. lutego.
– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – mówi Jacek Sutryk – prezydent Wrocławia
W połowie 2025 będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa na Jagodno, która potem zostanie zupełniona o tory tramwajowe.
Ten kluczowy dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w naszym mieście.
Rozporządzenie opublikowane przez Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka jasno określa jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe (prędkość szlakowa nie większa niż 120kmh, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80kmh, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów (w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni).
Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego.


Mat. Pras. /Inf. Wł.