Testy elektrycznego lwa
10 lutego 2023fot. Radio Rodzina
Wrocław testuje kolejny ekologiczny autobus na liniach aglomeracyjnych. Elektryczny MAN Lion’s City wyjedzie na ulice już w najbliższą sobotę (11 lutego). Nowoczesny i nagradzany autobus będzie obsługiwał wybrane kursy linii 904, 911 i 914, łączące m.in. Wrocław i Długołękę. Przejazd będzie bezpłatny a testy potrwają do piątku 17 lutego.
W najbliższą sobotę autobus będzie jeździł na linii 904. Odjedzie spod Galerii Dominikańskiej o 6:30, 8:30 i 10:30. Od poniedziałku do piątku kursował będzie na liniach 911 i 914 łączących Wrocław i Długołękę.
– Ten elektryczny pojazd wyróżnia się swoim wyglądem i charakterem. Zapewniam, że każdy zwróci na niego uwagę. To prawdziwy król miejskiej dżungli – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Nagradzany Lew
Po zeszłorocznych testach autobusów elektrycznych na liniach łączących stolicę Dolnego Śląska z Gminą Długołęka, Wrocław wchodzi w 2023 rok z testami pojazdu, który otrzymał tytuł „Bus of the Year 2023”, czyli MAN Lion’s City E. Jest to kolejna nagroda, którą otrzymała ta generacja autobusów miejskich firmy MAN, po przyznanej w 2019 roku nagrodzie „iF Design Award”.
Testowy przegubowy Lew ma przeszło 18 metrów długości i posiada 40 miejsc siedzących i 80 stojących. Producent zadbał o wygodę pasażerów, dlatego pod każdym z podwójnych foteli znajduje się łatwo dostępne gniazdo ładowania USB, co ogranicza konieczność jego poszukiwania go przy zajmowaniu miejsc w autobusie. Dzięki odskokowo-przesuwnym drugim drzwiom autobusu ułatwiony jest dostęp do peronów dedykowanych do przewozu osób o ograniczonej mobilności.
Dwa silniki i odzyskiwanie energii podczas hamowania
Zamontowany na dachu system bateryjny, oparty na technologii ogniw litowo-jonowych (NMC), w postaci 8 akumulatorów o łącznej mocy 640 kWh zasila dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi autobusu. To nowatorskie rozwiązanie, które w opinii producenta, jest bardziej niezawodnym rozwiązaniem. Dwa silniki zwiększają możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania z wykorzystaniem systemu rekuperacji. Obie napędowe osie autobusu są zsynchronizowane elektronicznie w celu umożliwienia rozdzielenia momentu napędowego np. w sytuacji poślizgu – zapewniając większą stabilność i bezpieczeństwo jazdy po mokrych odcinkach trasy.
Rozwój komunikacji aglomeracyjnej
Wrocław od lat stawia na rozwój aglomeracji – m.in. poprzez stałe rozszerzanie oferty komunikacji autobusowej międzygminnej.
– Od dawna dobrze razem współpracujemy i ta akcja jest kolejnym tego dowodem. Razem możemy zdziałać więcej dla naszych mieszkańców – chwali współpracę Wojciech Błoński, wójt gminy Długołęka.
Testy elektrycznego autobusu firmy MAN są ostatnimi przed rozpisaniem przetargu na „Świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka, Czernica i Siechnice.