Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 20-23.06.2024
17 czerwca 2024Mat. Pras.
Muzeum Narodowe i jego oddziały zapraszają na dzień otwarty wokół wystawy „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”, to jedna z propozycji Muzeum Narodowego we Wrocławiu na nadchodzący weekend. W tym dniu zaplanowano: lekcję języka japońskiego, pokaz masażu japońskiego, wykład nt. kimon i oprowadzanie kuratorskie po wystawie.
W Pawilonie Czterech Kopuł niezwykła okazja do spotkania z artystką Ewą Partum – pionierką polskiej sztuki feministycznej, której twórczość wyróżnia się przenikliwą ironią, krytycznym spojrzeniem i niezwykłą wrażliwością na ciało.
Z kolei w Muzeum Etnograficznym odbędzie się spotkanie autorskie z Tomaszem Karamonem, autorem historyczno-reporterskiej książki „Co widziała Matka B. Opowieści z Barda”. Autor – pasjonat Barda, w książce ożywił historię miasta, pokazując przeplatającą się w niekończącym się cyklu przeszłość i teraźniejszość.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
22.06 – dzień otwarty wokół wystawy „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”
g. 13:00 „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot” – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: Dorota Róż-Mielecka. Wstęp z biletem na wystawy czasowe, liczba miejsc limitowana, zapisy: 71 372 51 48 lub edukacja@mnwr.pl
g. 14:00 Pokaz japońskiego masażu KOBIDO. Prowadzenie: Małgorzata Solak z Salonu Yasumi. Hol muzealny, wstęp wolny
g. 15:00 Lekcja języka japońskiego (podstawowych zwrotów towarzyskich). Prowadzenie: Joanna Korpalska ze Szkoły Językowej Partout Languages. Hol muzealny, wstęp wolny
g. 17:00 „Trzy odsłony jednego kimona” – wykład popularnonaukowy dla dorosłych z cyklu „Z-orientowani w modzie. Inspiracje Wschodu w modzie Zachodu”. Prowadzenie: Małgorzata Możdżyńska-Nawotka. Sala 116, wstęp wolny
22.06, g. 12:00
Z Nicei do Torunia. Okoliczności pozyskania kolekcji prac i archiwaliów Marka Oberländera dla UMK w Toruniu – wykład Katarzyny Moskały towarzyszący wystawie „Poszukiwania artystyczne Marka Oberländera”
O istnieniu emigracyjnej spuścizny Marka Oberländera wiedziała malarka Janina Jasińska-Luterek, która w roku 2004 przekazała tę informację pracownikom Muzeum Uniwersyteckim Mikołaja Kopernika w Toruniu. Przywiezione z Nicei jego prace zostały podzielone na trzy części: większość obrazów i część prac papierowych otrzymała wdowa po artyście, część prac na papierze trafiła do Muzeum Sztuki w Radomiu, większość zaś została przekazana w darze toruńskiemu UMK.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
23.06, g. 11:00
Awangarda 20-lecia międzywojennego – wykład Grzegorza Wojturskiego w ramach cyklu „Kurs historii sztuki”
Przedstawione zostaną najważniejsze tendencje i kierunki w sztuce pierwszych dziesięcioleci XX wieku, które legły u podstaw kultury wizualnej naszych czasów, m.in.: ukazujący mroczne udręki duszy ekspresjonizm, negujące dotychczasową estetykę i oparte na magii geometrii – fowizm, kubizm i konstruktywizm, a także tajemnicze wizje dadaizmu i surrealizmu.
Bilety w cenie 10 zł
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
Muzeum Etnograficzne
22.06, g. 15:00
Igłą i nitką malowane [PJM] – integracyjne warsztaty hafciarskie z tłumaczeniem na polski język migowy, towarzyszące wystawie „Aśka Borof. Powszednie misterium”, prowadzenie: Olga Budzan
Aśka Borof za pomocą haftu ilustruje wierzenia ludowe, portretuje kobiety czy Matkę Boską. Haftem przyozdabia stroje, w których występuje jej zespół Odłam Źdźbło. Hafty tej trójmiejskiej artystki są niezwykle malarskie. Właśnie one staną się inspiracją dla naszych prac. Spotkanie skierowane jest zarówno do amatorów, jak i profesjonalistów. Na miejscu dostępne będą wszystkie materiały.
Bilety w cenie 3 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
22.06, g. 15:00
„Co widziała Matka B. Opowieści z Barda” – spotkanie autorskie z Tomaszem Karamonem, prowadzenie Marta Derejczyk
Tomasz Karamon jest dobrze znany w Muzeum Etnograficznym dzięki prowadzonej przez niego Akademii Dobrej Formy Piernikarskiej.
Tym razem wystąpi w innej roli, ponieważ właśnie ukazała się publikacja historyczno-reporterska „Co widziała Matka B. Opowieści z Barda”, której jest autorem. Jako pasjonat Barda w książce ożywił historię miasta, pokazując przeplatającą się w niekończącym się cyklu przeszłość i teraźniejszość. Podobnie jak wosk nieustannie przetapiany na dary wotywne – oczy, serca, ramiona, kręgosłupy, uszy, języki, zęby, nogi, głowy – krążył w nieskończonym cyklu próśb i podziękowań zanoszonych do Matki Bożej, wędrując między kościołem a zakładem odlewacza i kramami…
Wydarzeniu towarzyszy specjalnie przygotowana jednodniowa ekspozycja, na której pojawią się niedostępne na co dzień zabytki z kolekcji Muzeum Etnograficznego związane z Bardem.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
23.06, g. 12:00
Hurra, wakacje! – warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Anna Frania
Wakacje to cudowny czas. Czas beztroski, podróżowania, odkrywania, spokojnych poranków i późnowieczornych spotkań i zabaw… Spróbujemy przyjrzeć się, jak dawniej spędzano ten czas i czy dziś wgląda to podobnie. Każdy będzie miał możliwość stworzyć własne pudełko na pamiątki i skarby, tak by być gotowym na zbliżający się czas przygód.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
23.06, g. 12:00
Uzmysłowić cud. Schemat mirakularny w kulturze religijnej – wykład dr Małgorzaty Dubasiewicz towarzyszący wystawie „Aśka Borof. Powszednie misterium”
Cechą charakterystyczną kultury religijnej polskiej wsi było uwrażliwienie na doświadczenie cudowności. W obszarze zdarzeń mirakularnych istotne miejsce zajmowały obrazy słynące łaskami, a także składane przy nich wota – świadectwa cudu.
Wobec mnogości czczonych obrazów oraz darów wotywnych warto postawić pytanie o wizualną ich warstwę: zatem czy z perspektywy czciciela obiekty sakralne, aby zaistnieć jako medium/źródło cudowności, musiał wypełniać określony kanon „estetyczny”?
Dr Małgorzata Dubasiewicz jest etnolożką i archeolożką, pracuje w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, badawczo interesuje się doświadczeniem wizerunków sakralnych.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
20.06, g. 11:00
Przystanek: Pawilon – odsłona piąta. Warsztaty dla seniorów w ramach cyklu „Przystanek: Pawilon”, prowadzenie: Justyna Oleksy
Słowo. W jaki sposób, w jakiej formie jest ono obecne w dziełach sztuki plastycznej? Podczas czerwcowego spotkania przyjrzymy się słowom, które bywają inspiracją do form rzeźbiarskich i malarskich, słowom, które są materią dzieł. Rozgościmy się wśród liter i sensów. Dosłownie i niedosłownie. Dotkniemy metafor zbudowanych na granicy języka wizualnego i werbalnego. Zanurzymy się w figlarne praktyki surrealistów, zbadamy sposoby poezji konkretnej na nadanie słowom kształtu, zgłębimy formy wywiedzione ze słowa.
Bilety w cenie 10 zł (z Wrocławską Kartą Seniora – 3 zł)
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, tel. 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
22.06, g. 18:00
Sztuka w dialogu: rozmowa z Ewą Partum, prowadzenie: Adam Pacholak
W ramach cyklu „Sztuka w dialogu” przestrzeń Pawilonu Czterech Kopuł wypełniają rozmowy z artystkami i artystami, których prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Bohaterką czerwcowego spotkania będzie Ewa Partum – pionierka polskiej sztuki feministycznej. Wykorzystując fotografię, obiekty konceptualne oraz performatywne akcje walczyła o miejsce w świecie sztuki nie tylko dla siebie, ale także dla wszystkich polskich artystek. Jej twórczość wyróżnia się przenikliwą ironią, krytycznym spojrzeniem i niezwykłą wrażliwością na ciało. Od pozowania przy murze berlińskim po rozsypywanie liter z „Ulissesa” Joyce’a, jej performance i poezja konceptualna trwale wpisały się w historię najnowszej polskiej sztuki. Serdecznie zapraszamy Państwa na spotkanie z artystką wyjątkową.
Wstęp wolny
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
Mat. Pras.