Półmetek wakacji. Gdzie jeździmy na urlop?
6 sierpnia 2024pixabay.com
Za nami półmetek wakacji, czas więc na pierwsze podsumowania tegorocznego sezonu letniego. Czy Polacy są stali w swoich podróżniczych zwyczajach? Czy na listach przebojów najpopularniejszych kierunków dochodzi do zmian? Odpowiedzi na te pytania dostarcza raport Wakacje.pl.
Raport przedstawia Marzena German – Ekspert ds. Komunikacji Zewnętrznej i Obsługi Medialnej.
Dokąd Polacy podróżowali w pierwszej połowie wakacji?
Od momentu zakończenia roku szkolnego, czyli od 22 czerwca do 31 lipca, największą popularnością cieszyły się ponownie Turcja, Grecja i Egipt. Jak pokazują analizy, miejsca na podium pozostały bez zmian, przesunięcia widać od pozycji czwartej. Tunezja i Hiszpania zamieniły się miejscami, podobnie jak Cypr i Bułgaria, do pierwszej dziesiątki weszła Malta, wypadła z niej natomiast Chorwacja.
Wybory poszczególnych grup klientów nie różnią się za bardzo, dodaje.
W tym roku obserwujemy duży wzrost zainteresowania Tunezją, szczególnie wśród rodzin. W układzie 2+1 dynamika sprzedaży wyniosła prawie 80 proc., przy rodzicach podróżujących z dwójką dzieci przekracza nawet 120 proc. Dlaczego?
Analizę raportu można przeprowadzić także ze względu na region lotniska, które jest wybierane.
Najczęściej wybierane lotniska
Wysoka podaż oznacza też całkiem spore szanse na znalezienie oferty w atrakcyjnej cenie i, choć jak wynika z ogólnopolskich badań zleconych przez Wakacje.pl, Polacy w pierwszej kolejności sprawdzają wyjazdy z lotnisk znajdujących się najbliżej ich miejsca zamieszkania, warto przeanalizować propozycje także z wylotem z innych portów. Niekiedy różnice w cenach sięgają nawet kilkuset złotych od osoby, co już przy trzyosobowej rodzinie może dać całkiem pokaźne oszczędności. Co więcej, wybór – nie tylko w zakresie samych kierunków, ale nawet i dostępnych hoteli, przy najpopularniejszych lotniskach (np. Katowice, Warszawa) jest nierzadko większy.
Urlop głównie tygodniowy
Tradycyjnie największym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy tygodniowe (71 proc.), na drugim miejscu znalazły się te z pobytem trwającym od 8 do 13 dni (19,6 proc.). Prym wiedzie wyżywienie w formie all inclusive (90,5 proc.), najczęściej na wakacje z biurem podróży docieramy samolotem (97 proc.). Jeśli chodzi o wyprzedzenie, z jakim rezerwowane są wyjazdy, to największe wzrosty rok do roku wynoszące nieco ponad 54 proc. obserwujemy wśród osób, które decydują się na zakup na ponad trzy miesiące wcześniej. Powodzeniem cieszą się również te zamawiane do miesiąca przed wylotem, ale tu dynamika wzrostów wobec zeszłego roku jest o połowę mniejsza.
Czy sezon letni przynosi jakieś zaskoczenia?
Jeśliby spojrzeć na statystyki sprzedażowe, okaże się, że klienci biur podróży nadal bardzo chętnie wyjeżdżają do basenu Morza Śródziemnego. Wypoczynek jest głównym celem wakacyjnych podróży. Choć sporo się mówi o wysokich temperaturach i nowym trendzie – coolcation, który oznacza ucieczkę przed upałami, to wakacyjne listy przebojów niewiele zmieniają się wobec poprzednich lat.
A co ze wspomnianym coolcation? Wyjaśnijmy, chodzi o termin powstały ze zbitki dwóch angielskich słów: cool (chłodny) i vacation (wakacje).
Druga połowa wakacji – start!
Choć urlop po sezonie ma wiele zalet, rodzice z dziećmi podróżować mogą swobodnie tylko w okresie wakacji. Przed nami ich druga połowa. Warto pamiętać, że sierpień jest miesiącem, w którym na urlop wyjeżdżają mieszkańcy wielu krajów europejskich. To oznacza dość szybki spadek dostępności miejsc, dlatego z decyzją o zakupie nie warto zwlekać.
Z naszych analiz wynika, że w sierpniu nadal największym zainteresowaniem cieszyć się będą Turcja, Grecja i Egipt, ale też Tunezja czy Hiszpania. Jak co roku oferta last minute jest dostępna, natomiast trzeba pamiętać, że chodzi o pojedyncze miejsca, więc klienci powinni przygotować się na większą elastyczność zarówno w zakresie preferowanych kierunków, terminów, jak i miejsca wylotu. Zachęcamy, by sprawdzać oferty nie tylko z najbliższego lotniska, ale też z tych nieco dalszych, szczególnie, że często są one położone w stosunkowo niewielkiej odległości od siebie, mogą za to oferować większy wybór i atrakcyjne ceny.
Mat. Prasowe/inf. wł.