Rusza modernizacja dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T
11 października 2024Mat. Pras.
MPK Wrocław rozpoczyna modernizację dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T. W pierwszym etapie kompleksowy remont przejdzie 6 pojazdów, docelowo 31, a więc cała dwukierunkowa flotaMPK. Ostateczny koszt przedsięwzięcia to ponad 186 mln zł.
– Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Kupiliśmy 46 nowoczesnych Moderusów Gamma, które służą już wrocławianom. Zamówiliśmy też 40 nowych PES TWIST 146N. Dziewiętnaście z nich jest już we Wrocławiu, a do końca roku będzie ich 24. Tak dużych inwestycji taborowych nie mieliśmy w naszym mieście od lat. To jeden z elementów długofalowej strategii rozwoju komunikacji publicznej we Wrocławiu, ale też wzmacniania MPK. Jej uzupełnieniem są kompleksowe remonty starszych tramwajów oraz dostosowywanie ich do bieżących standardów i oczekiwań pasażerów. Temu służy też podpisana dzisiaj umowa, dzięki której docelowo zmodernizujemy 31 dwukierunkowych Skód 19T, które staną się pojazdami nowocześniejszymi, bezpieczniejszymi i zdecydowanie bardziej komfortowymi – informuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Skody 19T jako pojazdy dwukierunkowe mają ogromne znaczenie dla codziennego funkcjonowania komunikacji tramwajowej w mieście. Obsługują trasy tramwajowe bez pętli, czyli te kończące się na Gaju, czy Tarczyński Arena. Przez ostatnie kilkanaście lata były niezwykle intensywnie użytkowane. Każdy z pojazdów przejechał już ponad 800 tys. km. Zgodnie z przyjętymi założeniami eksploatacyjnym, muszą obecnie przejść gruntowne remonty. Tramwaje są eksploatowane przez min. 30 lat. Wszystkie mają w swój cykl życia wpisany generalny remont w połowie tego czasu.
– Planowane prace modernizacyjne mają bardzo gruntowny charakter i niezwykle szeroki zakres. Zależy nam, aby te pojazdy maksymalnie zbliżyć do dzisiejszych standardów technologicznych. W efekcie remontów mają być bardziej komfortowe, bezpieczne, energooszczędne i estetyczniejsze. Prace nad pierwszymi sześcioma tramwajami rozpoczną się natychmiast po podpisaniu umowy. W ramach zamówienia podstawowego zmodernizujemy sześć pojazdów. Cztery pierwsze wrócą do Wrocławia najpóźniej w ciągu 18 miesięcy, dwa kolejne 6 miesięcy później. Oczywiście chcemy uruchomić opcje, która pozwoli na modernizację pozostałych 25 pojazdów. W tym drugim etapie prace będą przebiegać już znacznie szybciej – informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Mówi Przemysław Nowicki, wiceprezes Zarządu MPK Wrocław.
W projekcie modernizacji Skód 19T przewidziano między innymi: renowację konstrukcji i poszycia pojazdu wraz z wymianą szyb, gruntowny remont wózków napędowych i tocznych, naprawę główną silników trakcyjnych, wymianę napędu na nowoczesny oparty o energooszczędną technologię SiC (węglik krzemu),modernizację klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej, wymianę zewnętrznych i wewnętrznych systemów oświetlenia na energooszczędne światła LED, wymianę systemu monitoringu i informacji pasażerskiej, unowocześnienie wnętrza, montaż gniazd ładowarek w przestrzeni pasażerskiej, dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, montaż systemu liczenia pasażerów, instalację kamer w miejsce lusterka bocznego etc. Wszystko po to, aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróży pasażerów. Poprawi się również komfort pracy motorniczych. Kabiny zostaną wyposażone w nowe, ergonomiczne, regulowane fotele, nowe szyby, regeneracji zostaną poddane także pulpity. W niektórych pojazdach zostanie zamontowane także dodatkowe miejsce dla instruktora lub patrona, którzy towarzyszą kierowcom podczas pierwszych dni pracy.
– Jednym z naszych priorytetów jest zapewnienie większej dostępności tramwajów dla osób
z niepełnosprawnościami. Modernizacja obejmie zatem również wymianę platform dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz montaż dodatkowych udogodnień, takich jak choćby oświetlenie poręczy, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym. Zależy nam, aby nasze tramwaje były maksymalnie funkcjonalne i komfortowe dla każdego pasażera, niezależnie od jego potrzeb – dodaje Witold Woźny.
Kontrakt na realizację prac wygrała firma SAATZ, która miała już okazję współpracować z MPK Wrocław przy okazji modernizacji tramwajów Skoda 16T.
– Doskonale znamy modernizowany pojazd. Jest on technologicznie i konstrukcyjnie bardzo zbliżony do remontowanej przez nas wcześniej Skody 16T. Doświadczenia zebrane przy realizacji poprzedniego kontraktu na pewno będą bardzo przydatne w trakcie pracy nad Skodą 19T. Zgodnie z deklaracjami jesteśmy już gotowi do podjęcia prac natychmiast. Chcielibyśmy, żeby pierwsze zmodernizowane tramwaje wróciły do Wrocławia już za kilkanaście miesięcy – mówi Jarosław Lazurko, Prezes Zarządu Saatz sp. z o. o.
Podobnie jak wyremontowane przez Saatz w latach 2022-2023 Skody 16T, tramwaje 19T przejdą także lifting elementów czoła tramwaju i zyskają bardziej nowoczesny wygląd.
W trakcie prac zweryfikowana zostanie również możliwość montażu akumulatorowych zasobników energii lub superkondensatorów, które mogą w przyszłości dodatkowo poprawić bilans energetyczny tych pojazdów i sprawić że będą w stanie przejechać dłuższe odcinki bez dostępu do sieci trakcyjnej
– Ten projekt jest częścią dużego planu modernizacyjnego, którego efektem ma być powstanie nowoczesnego i przyjaznego dla mieszkańców i środowiska transportu publicznego. To zadanie na lata. Będziemy konsekwentnie do tego dążyć. – podsumowuje Prezydent.
Mat. Pras.