Komisja Europejska na Festiwalu Góry Literatury
22 lipca 2022fot. Radio Rodzina
W Nowej Rudzie oraz kilku innych miejscowościach Dolnego Śląska zakończył się Festiwal Góry Literatury, organizowany przez Fundację Olgi Tokarczuk. W programie wydarzenia znalazły się debaty społeczne, wystawy, pokazy filmowe oraz koncerty.
Partnerem wydarzenia było Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej z siedzibą we Wrocławiu. Dyskutowano o zmianach klimatycznych i wyzwaniach współczesności.
Zmiana klimatu już teraz wpływa na Europę w różnych formach, w zależności od regionu. Może prowadzić do utraty bioróżnorodności, pożarów lasów, zmniejszenia zbiorów i podwyższenia temperatur. Wpływa również na zdrowie ludzi. Odpowiedzią Unii Europejskiej na te zmiany jest unijne prawo klimatyczne, w które wpisują się m.in.: redukcja emisji gazów czy dążenie do neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Więcej o Europejskim Zielonym Ładzie oraz transformacji energetycznej w audycji „Bliżej Europy”. Program z udziałem gości nagrano 18 lipca br. Emisja odbyła się 21 lipca.
Naszymi rozmówcami byli:
Prof. Katarzyna Majbroda – antropolożka kulturowa, etnolożka i literaturoznawczyni, adiunktka w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego, kierowniczka projektu badawczego na temat lokalnych sposób doświadczania kryzysu klimatycznego i transformacji węglowej na Dolnym Śląsku,
Jacek Wasik – dyrektor Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej we Wrocławiu,
Dr Hanna Schudy – dr filozofii i mgr ochrony środowiska, ekspertka sieci Team Europe. Główne zainteresowania: polityka klimatyczna z uwzględnieniem kultury i stylu życia, transformacja energetyczna z uwzględnieniem ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, konflikty wokół dekarbonizacji regionów uzależnionych od wydobycia i spalania paliw kopalnych w Polsce i Niemczech oraz Nowy Europejski Bauhaus i jego rola w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu.
POSŁUCHAJ:
Cz. 1. Badania terenowe na Dolnym Śląsku
Cz. 2. Pytania publiczności o „betonozę” i fundusze europejskie
Cz. 3. Ochrona środowiska i edukacja